Omgang met de bijbel: contextueel bijbellezen en bibliodrama

Cursus in het kort:
Nieuw Hydepark & Brandpunt te Doorn
2 ECTS
Cursus in het kort:
Cursuscode
D202115
Locatie
Nieuw Hydepark & Brandpunt te Doorn
ECTS
2 ECTS
Docenten
Prof.dr. K. Spronk,
A.B. Merz
Kosten
€ 600,-
Max. aantal deelnemers
20
Onderzoeksgroep
Sources
Datum
17 t/m 18 mei 2021
Deadline inschrijving
17 maart 2021

Beschrijving en opzet

In deze tweedaagse cursus staat de rol van de bijbel voor de spiritualiteit van de predikant centraal. De docenten introduceren twee methodes van omgaan met de bijbel, die tot doel hebben dat er een intense verbinding tussen de bijbeltekst en het persoonlijke leven tot stand komt. Deze methodes, contextueel bijbellezen en bibliodrama, worden in het veld van wetenschappelijke methoden gepositioneerd. Vervolgens worden deze methodes aan de hand van drie bijbelteksten samen beoefend. Thema van de gekozen teksten uit het Oude en Nieuwe Testament is voeding door God/Christus, waarbij lichamelijke en spirituele voeding geen tegenstellingen zijn, maar in het verlengde van elkaar liggen.

  • Doelstelling

    De bijbel als bron van persoonlijke en spirituele groei ontdekken door twee methodes van omgang met de bijbel te leren kennen en te beoefenen: contextueel bijbellezen en bibliodrama.

  • Competenties

    Hermeneutische competentie, reflectie op de eigen spirituele ontwikkeling en de rol van de bijbel hierin.

  • Doelgroep

    Predikanten die twee methodes om de bijbel te lezen en in de praktijk te brengen (contextueel bijbellezen en bibliodrama) nader willen leren kennen (door informatie, beoefening en reflectie) met een extra focus op de bevordering van persoonlijke en spirituele groei die deze methodes bevorderen.

  • Literatuur

    • H. Andriessen & N. Derksen, Bibliodrama en pastoraat, Den Haag: Voorhoeve 1985.
    • H. Andriessen & N. Derksen & M. Nolet, Is Hij nu in ons midden of niet? Ervaringen met bibliodrama, Kampen: Kok 1995.
    • B. van den Berg & T. van Leeuwen, Spelend verstaan. Bibliodrama als weg naar levensori├źntatie, Handelingen 42 (2015/3) 3-8.
    • J. Habets & H. Gloudemans (red.), De voedselparadox. Over grootschalige honger in een wereld die (meer dan) genoeg voedsel produceert, Stichting wereddelen, Tilburg 2013.
    • H. Langer, Vielleicht sogar Wunder. Heilungsgeschichten im Bibliodrama, Hamburg 2001.
    • W. M. Speelman, Juist in het doen is het woord nabij, Handelingen 42 (2015/3) 53-60.
    • K. Spronk & P.-B. Smit, Contextueel bijbellezen, Schrift 285 (februari 2017) 51-58.
    • T. Tromp, Een nieuwe versie van jezelf uitproberen op een bijbels podium, Handelingen 42 (2015/3) 43-51.
    • H. de Wit, Putten uit de bron. Een Bijbelverhaal intercultureel gelezen, Zoetermeer 2004.
  • Toetsing

    Deelnemers sturen na afloop een persoonlijke verwerking van de opgedane inzichten, al dan niet toegepast op de eigen pastorale praktijk (preek, meditatie, workshop, essay met korte methodische reflectie op naar de docenten.

  • Verwante cursus

  • Locatie

    De cursus wordt op Conferencecentrum Nieuw Hydepark te Doorn gegeven en de overnachting is op Brandpunt te Doorn (5 km verderop)

Cookies

We vinden het belangrijk om je daar goed over te informeren. Cookies helpen ons je ervaring op onze website te verbeteren. Functionele cookies dragen bij aan een soepel draaiende website. Analytische cookies bieden ons inzicht in hoe gebruikers de website gebruiken. Met marketing-cookies kunnen we je op basis van je websitebezoek gepersonaliseerde inhoud bieden.