Naar hoofdinhoud

Ethische Toetsingscommissie

De Ethische Toetsingscommissie beoordeelt wetenschappelijk onderzoek vanuit een ethisch perspectief, waarbij zij ook juridische en methodologische aspecten meeweegt in haar oordeel.

Wat de commissie doet

De Ethische Toetsingscommissie is ingesteld door en functioneert onder verantwoordelijkheid van het College van Bestuur van de PThU. Zij beoordeelt wetenschappelijk onderzoek vanuit een ethisch perspectief, inclusief bescherming en opslag van onderzoeksgegevens. Met het geven van advies over ethische vraagstukken bevordert zij een open cultuur waarin academische integriteit en ethisch verantwoord onderzoek de norm is. Uitgangspunt is daarbij dat onderzoekers van aan de PThU uitgevoerd onderzoek de rechten, de veiligheid en het welzijn van deelnemers daaraan respecteren door de vigerende gedragsregels met speciale aandacht voor de omgang met respondenten in kwetsbare posities, zoals mensen die niet (zelfstandig) kunnen beslissen over hun medewerking aan onderzoek.

Hoewel het de verantwoordelijkheid van onderzoekers zelf is om te bepalen of zij hun onderzoek ter beoordeling aan de commissie voorleggen, verdient het de voorkeur om dat in de volgende gevallen in elk geval te doen (het lijstje is niet uitputtend):

  • de onderzoekers voorzien een publicatie in een internationaal tijdschrift, en/of
  • beoogde participanten bevinden zich (mogelijk) in een kwetsbare positie, en/of
  • te verzamelen data hebben een hoog risico (gevoeligheid data zelf, opslag is complex, enzovoort)

Leden

De commissie heeft de volgende leden:

  • Dr. C.C.L.H. van den Berg-Seiffert
  • Prof. dr. E. Olsman (vice-voorzitter)
  • Prof. dr. T. Tromp (voorzitter)
  • Dr. mr. K.W. de Jong (ambtelijk secretaris) (ethischecommissie@pthu.nl)

Vergaderdata

De commissie vergadert op:

  • donderdag 5 juni 2025

Let op!

De commissie neemt een aanvraag alleen in behandeling als aan onderstaande voorwaarden is voldaan.

  1. Voor beoordelingsaanvragen moet gebruik gemaakt worden van het aangereikte formulier en dit dient geheel ingevuld te zijn. Het formulier kan worden opgevraagd bij de secretaris.
  2. Het aantal woorden mag het per onderdeel aangegeven maximumaantal niet overschrijden.
  3. Alle relevante stukken dienen tegelijk met de aanvraag te worden ingediend (als er onder leiding gewerkt wordt, zoals bij een scriptie of promotie, is ook een instemmende verklaring van de begeleider nodig).
  4. Stukken dienen twee weken voor een vergadering bij de secretaris te worden ingediend.