Naar hoofdinhoud

Dr. Marjo C.A. Korpel

Universitair Hoofddocent Oude Testament
Old Testament / Judaism

Marjo Korpel is sinds 2014 Universitair Hoofddocent voor Oude Testament, in het bijzonder in de context van het oude Nabije Oosten. Zij promoveerde op de beschrijving van het goddelijke in Israël  en de Kanaänitische wereld (1990) en was vervolgens gemeentepredikant in Koudum (1990-1992), en sinds 1992 predikant met bijzondere opdracht. Zij doceerde jarenlang de uitleg van het Oude Testament aan de Universiteit Utrecht (1992-2014).

Visie 

Haar visie op het vak is dat de bijbelschrijvers mensen van hun tijd waren, net als wij. De Bijbel is een dynamisch boek, waarin geloof en theologie meebeweegt met gebeurtenissen in de geschiedenis. Al vanaf het vroegste begin zijn oude overleveringen en teksten geactualiseerd. Dat kenmerk van dynamiek in de Bijbel zelf vraagt om een voortdurende en voortgaande beweging bij de uitleg van de oude bijbelteksten. Telkens weer zal via grondig onderzoek opnieuw de brug geslagen moeten worden naar veranderende tijden, net zoals dat in bijbelse tijden al gebeurde. De Bijbel bevat enerzijds een rijke schat aan wijsheid die antwoord kan geven op vragen waar de moderne cultuur geen antwoord op heeft, maar anderzijds staat er ook veel in de Bijbel wat we nu niet meer onverkort kunnen toepassen.  Grondige studie van zowel Oude Testament als oudoosterse context is daarom onmisbaar voor moderne bijbeluitleg, samen met studie van de huidige cultuur en literatuur.

Publicaties 

De publicaties van Korpel zijn met name gericht op de uitleg van het Oude Testament, de Kanaänitische en Israëlitische godsdienst en de oudhebreeuwse epigrafie. Zij is bekend vanwege haar onderzoek op het gebied van het metaforisch taalgebruik in de beschrijving van het goddelijke in Ugarit en het oude Israël  (dissertatie A Rift in the Clouds, 1990) en is de oprichter van de internationale onderzoeksgroep Pericope: Scripture as Written and Read in Antiquity (Delimitation Criticism). In de gelijknamige serie publiceerde zij een boek over de opbouw van het boek Ruth volgens de oudste Hebreeuwse, Griekse, Syrische en Latijnse bijbelhandschriften (The Structure of the Book of Ruth (2001). In 2011 verscheen The Silent God (Brill, Leiden, ook in Nederlandse vertaling verschenen als DE ZWIJGENDE GOD) een gezamenlijke studie met Johannes de Moor, waarin een brug wordt geslagen tussen de oude teksten van toen en de wereld van film en literatuur nu. In 2014 verscheen de studie Adam, Eve, and the Devil: A New Beginning.  Meest recente publicatie is de bundel Meaningful Meetings with Foreigners in the World of the Bible (met Dr. Paul Sanders) en een bijdrage hierin over "Asylum among Israelites and Canaanites". Resultaten van wetenschappelijk onderzoek publiceert zij regelmatig in meer toegankelijke taal in Nederlandstalige theologische tijdschriften, in de vorm van blogs op de PThU Bijbelblog.

Onderzoek

Haar onderzoek richt zich met name op het  bijbelboek Ruth, daarnaast ook Ester en de Tweede Jesaja (Jesaja 40-55), de betekenis van de oudoosterse context van de Bijbel, en de oude layout van de Bijbel (Unit Delimitation), zoals die in de oude Hebreeuwse, Griekse, Syrische en Latijnse handschriften te vinden is (Pericope-project). De vraag naar de actualisering van teksten in de Bijbel zelf vormt bij alle onderzoek een rode draad: wat weten we van de historie achter de teksten, en op welke wijze heeft de loop van de geschiedenis geloof en theologie gevormd en veranderd? Korpel is sinds 2011 betrokken bij de Semantics of Ancient Hebrew Database (SAHD)-project en sinds 2024 member van de editorial board.

Cursussen

Betrokken bij cursussen die te maken hebben met:

  • Exegese Oude Testament
  • Theologie van het Oude Testament
  • Preken uit het Oude Testament
  • Ugaritisch

Deskundigheid

  • Oude Testament/Hebreeuwse Bijbel (met name Ruth, Ester, Jesaja 40-55)
  • God en het kwaad in de Bijbel en in het oude Nabije Oosten
  • De tekstindeling van de Bijbel in heden en verleden
  • Ugaritische (Kanaänitische) taal en cutuur
  • De oudoosterse achtergrond van het Oude Testament