Kerk en slavernij
De kerk was vanaf het eerste begin betrokken bij het Nederlands koloniaal slavernijverleden. Niet alleen inhoudelijk (mag je eigenlijk wel slaven verhandelen en houden?), maar - onder meer als slavenhouder - ook als actieve speler. Dit project onderzoekt de geschiedenis, theologie én doorwerking van de ingewikkelde, vaak pijnlijke verhouding tussen kerk en slavernij.
Feiten en cijfers
2022
start onderzoek
4
betrokken organisaties
15+
betrokken onderzoekers

Over het project

In dit onderzoeksproject bestuderen de betrokken universiteiten de rol van de protestantse kerk in het Nederlands koloniaal verleden. De onderzoekers kijken naar de theologische en exegetische argumenten die vanuit kerk en academie werden aangedragen om slavernij te verdedigen dan wel te bekritiseren en naar het financiële, maatschappelijke en bestuurlijke aandeel van de kerk in de slavernij en de slavenhandel (missionair, pastoraal, als slaveneigenaar, investeerder, hoeder van de samenleving). Meerdere perspectieven (van slaafgemaakten, voormalige slaven, inheemsen, groepen van gemengde afkomst, witte kolonisten) worden in beeld gebracht én er is oog voor de erfenis van de slavernij in de kerken en samenleving van vandaag. Dat laatste wordt mede gewaarborgd door de instelling van een grote begeleidingsgroep van kerken en maatschappelijke organisaties naast het team van onderzoekers. Wilt u meer weten over ons onderzoek, of heeft u suggesties of ideeën voor ons? Neem dan gerust contact met ons op!

Foto's: slavernijmonument - Arthena, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons; herdenkingshoofddoek - Tropenmuseum, part of the National Museum of World Cultures, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons; ketenen via Flickr, JvL

Cookies

We vinden het belangrijk om je daar goed over te informeren. Cookies helpen ons je ervaring op onze website te verbeteren. Functionele cookies dragen bij aan een soepel draaiende website. Analytische cookies bieden ons inzicht in hoe gebruikers de website gebruiken. Met marketing-cookies kunnen we je op basis van je websitebezoek gepersonaliseerde inhoud bieden.