Home/Over de PThU/Bibliotheek/FAQ Bibliotheek & Corona

FAQ's over de service van de bibliotheek tijdens de coronacrisis

  • + Hoe neem ik contact op met de bibliotheekmedewerkers?

    Stuur een mail naar bibliotheek@pthu.nl. Dat kan 24 uur per dag. Op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur beantwoorden we zo veel mogelijk de ingekomen mails. Wil je telefonisch contact, vermeld dan het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent in de mail.

  • + Kan ik nog gebruik maken van de studiezalen van de PThU?

    Ja, vanaf 7 juli is het voor studenten weer mogelijk om een studiewerkplek te reserveren. Per vestiging zijn max. drie studieplekken beschikbaar. Een uitgebreide instructie vind je op Studentnet.

    Medewerkers dienen een werkplek te reserveren om boeken van de studiezaal te kunnen raadplegen. Lees daartoe de instructie over werken op locatie.

    Vanaf woensdag 8 april is het voor studenten en medewerkers mogelijk boeken uit de fysieke bibliotheekcollecties aan te vragen en op te halen. Daartoe is een uitgebreide instructie opgesteld. Zie daarvoor het bericht voor medewerkers op Update bibliotheekservice en voor studenten Update bibliotheekservice studenten.

  • + Hoe kan ik een handboek, naslagwerk of collegeplank toch inzien?

    Ben je student reserveer vanaf 7 juli een studiewerkplek op één van de studiezalen. Ben je medewerker reserveer dan een werkplek.

    Digitale toegang is vaak ook mogelijk. Geef de titel z.s.m. door via bibliotheek@pthu.nl. Mogelijk is het boek digitaal beschikbaar via de de bibliotheekcatalogi van de VU en/of de RUG. Zo niet, dan gaan we er alles aan doen om het boek digitaal beschikbaar te krijgen. 

    Vanaf woensdag 8 april is het voor studenten en medewerkers mogelijk boeken uit de fysieke bibliotheekcollecties aan te vragen en op te halen. Daartoe is een uitgebreide instructie opgesteld. Zie daarvoor het bericht voor medewerkers op Update bibliotheekservice en voor studenten Update bibliotheekservice studenten.

  • + Kan ik gebruik maken van het interbibliothecair leenverkeer (IBL)?

    Deze dienstverlening is nog beperkt. Een deel van de bibliotheken in Nederland heeft vanaf 1 juli de IBL-dienstverlening weer opgestart. Houd rekening met langere levertijden. Indien mogelijk zal levering van artikelen uitsluitend digitaal zijn.

  • + Kan ik nog bij de universiteitsbibliotheek van de VU of de RUG terecht?

    De bibliotheek van de VU heeft de uitleen opgestart. Er is een mogelijkheid om boeken ter plekke te raadplegen. Het gebruik van  studiewerkplekken is op dit moment (7 juli) nog niet mogelijk. Zie voor actuele informatie de website van de Universiteitsbibliotheek VU.

    De bibliotheek van de RUG stelt een deel van de studiezalen vanaf 29 juni weer beperkt open. De openingstijden voor het lenen van boeken zijn uitgebreid. Zie voor actuele informatie de website van de Universiteitsbibliotheek RUG.

  • + Kan ik elders in Nederland nog terecht bij (universiteits)bibliotheken?

    Vrijwel alle bibliotheken in Nederland zijn inmiddels weer beperkt geopend. Raadpleeg de website van de betreffende bibliotheek voor meer informatie alvorens af te reizen.  

  • + Blijft de bibliotheekcatalogus van de PThU wel beschikbaar?

    Ja, de bibliotheekcatalogus WorldCat Discovery blijft beschikbaar en toegang bieden tot tienduizenden fulltext artikelen en ebooks.

  • + Kan ik boeken van de studiezaal of uit het depot aanvragen?

    Vanaf woensdag 8 april is het voor studenten en medewerkers mogelijk boeken uit de fysieke bibliotheekcollecties aan te vragen en op te halen. Daartoe is een uitgebreide instructie opgesteld. Zie daarvoor het bericht voor medewerkers op Update bibliotheekservice en voor studenten Update bibliotheekservice studenten

    Lees zorgvuldig de instructie en vul het formulier in! Vanaf dinsdag 7 juli kunnen boeken op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur worden opgehaald. Kom alleen naar de PThU als je daartoe een afspraakbevestiging hebt ontvangen van het bibliotheekpersoneel.

    Het is mogelijk boeken toegestuurd te krijgen.

  • + Ik heb geleende boeken thuis. Kan ik die terugbrengen?

    Dat is op afspraak mogelijk op werkdagen tussen 9.00 en 16.00 uur. 

    Breng alleen boeken terug als je daartoe een afspraak hebt gemaakt met een bibliotheekmedewerker. Daartoe is een uitgebreide instructie opgesteld. Zie daarvoor het bericht voor medewerkers op Update bibliotheekservice en voor studenten Update bibliotheekservice studenten

    Uitleentermijnen worden automatisch verlengd, tenzij er een reservering is. Of verleng zelf zoveel mogelijk de uitleentermijnen of mail de bibliotheek. Vanzelfsprekend worden er geen boetes berekend.

  • + Blijf ik toegang houden tot de digitale collecties van de PThU?

    Ja, de digitale collecties, zoals de  ATLA PLUS en de ebook Religion collection blijven via de bibliotheekcatalogus te raadplegen. Deze zijn ook via studentnet/intranet rechtstreeks te doorzoeken.

    Zie voor medewerkers op Digitale collecties.

    Zie voor studenten op Digitale collecties

    Zie ook deze lijst met online databases en e-journals waarvan velen open access!

  • + Heb ik vanuit huis toegang tot de digitale collecties van VU en/of RUG?

    Alle studenten en medewerkers van de PThU hebben met hun VUnetID toegang tot alle digitale collecties van de VU-bibliotheek. Zie voor meer info de website van de Universiteitsbibliotheek VU.

    De studenten en medewerkers van de PThU in Groningen hebben eveneens met hun S- of P-nummer van de RUG toegang tot de digitale collecties van de RUG-bibliotheek. Zie voor meer info de website van de Universiteitsbibliotheek RUG.

  • + Ik heb een artikel of boek nodig, dat ik niet in bibliotheekcatalogi vind.
    • Neem contact op met de bibliotheek. Stuur een mail naar bibliotheek@pthu.nl. Eén van de bibliotheekmedewerkers neemt per mail of indien gewenst telefonisch contact met je op.Wij gaan er alles aan doen om het boek of artikel te verkrijgen. Zo kunnen wij boeken als ebook aanschaffen en via de bibliotheekcatalogus beschikbaar stellen en tijdschriftartikelen digitaal bestellen.