Home/actueel/PThU nieuws/Cursus over Jeruzalem verenigt studenten uit drie religies
6 juli 2019

Cursus over Jeruzalem verenigt studenten uit drie religies

Zo'n 20 studenten uit verschillende studieprogramma's en met uiteenlopende achtergronden, waaronder moslims, joden en christenen, namen deze week deel aan de zomerschool over ‘Jeruzalem en de drie monotheïstische godsdiensten’. Een week vol lezingen en seminars over de geschiedenis en archeologie van Jeruzalem, heilige plaatsen in Jeruzalem en de relatie tussen joden, christenen en moslims in de stad. Deze zomerschool was georganiseerd door de PThU en het Schechter Instituut voor Joodse Studies uit Jeruzalem, Israël. 

Docenten van beide instellingen waren tijdens de zomerschool aanwezig om de studenten over Jeruzalem te vertellen. Dr. Lieve Teugels, een van initiatiefnemers van de zomerschool vertelt: “Jeruzalem is voor voor joden, christenen en moslims een heilige stad. Onze zomerschool is een unieke gelegenheid om Nederlandse studenten van alle overtuigingen kennis te laten maken met deze fascinerende stad. De samenwerking van Israëlische en Nederlandse docenten zorgt voor een authentiek leermoment. Met respect voor de veelheid van meningen, wordt de rijke en complexe geschiedenis van Jeruzalem academisch belicht en besproken.”

Tijdens de zomerschool kwam een grote verscheidenheid aan perspectieven en aspecten van Jeruzalem aan bod. Zo was er een lezing over pelgrimages naar Jeruzalem, een lezing over joodse, christelijke en islamitische heilige plaatsen en een lezing over de plaats van Jeruzalem in de Koran en Tafsir. Daarnaast maakten de studenten kennis met manieren van studeren die voor de meesten van hen nieuw zijn, bijvoorbeeld het bestuderen van bijbelse en rabbijnse teksten in kleine chavrutagroepen.

Namens het Schechter Instituut gaven prof. Doron Bar en dr. Tamar Kadari lezingen. "In mijn lezingen bespreek ik de mythes over de stad en de religieuze mythes over wat heilig is", vertelt Prof. Bar. Bar woont al zijn hele leven in Jeruzalem, is historisch geograaf en gespecialiseerd in het documenteren van de ontwikkeling van de heilige plaatsen in Jeruzalem. "Mijn kennis van Jeruzalem - zowel historisch als persoonlijk - stelt mij in staat om de complexiteit van de stad te presenteren. Omdat de Israëlische realiteit zeer moeilijk te begrijpen is en in de internationale media vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt, is het belangrijk om de Nederlandse studenten een evenwichtig en kritisch geluid te laten horen over Jeruzalem, de geschiedenis en de huidige situatie. Ook kan ik de complexiteit van de staat Israël en de spanning tussen jodendom en Israëlisme uitleggen door te kijken naar de ontwikkeling van heilige plaatsen". Dr. Kadari, een expert in bijbelse exegetische literatuur, gaf een lezing over verschillende aspecten van Jeruzalem in de rabbijnse literatuur.

De studenten zijn erg enthousiast over de zomerschool: "Door het lezen van teksten uit verschillende tradities en door de discussies die ontstonden, heb ik een dieper begrip gekregen", zegt Wout Koelewijn.

Geke van der Vliet reageert: “Ik houd mij intensief bezig met Israëlisch-Palestijnse conflict, maar ik had het gevoel dat ik wat achtergrondinformatie miste over waar het allemaal begon. Ik vind het dus allemaal erg interessant"

De Marokkaanse Imane Amara vertelt: "Ik heb geleerd hoe belangrijk het gebruik van taal is. En omdat ik over Jeruzalem zelf niet veel wist, was ik nieuwsgierig naar de christelijke en joodse perspectieven.”

"Ik denk dat je, om een goede dialoog te kunnen voeren, moet begrijpen waar de ander vandaan komt, dus deelname aan deze zomerschool helpt me om standpunten te zien van mensen die anders zijn dan ik. Ik hoop dat het voeren van zinvolle gesprekken uiteindelijk zal leiden tot vrede”, zegt Marije van der Poel.