Keynote Allan Boesak: Belhar at forty, between the politics of manufactured contentment and the hope of life abundant

7 april 2022 13:30

Dr. Allan Boesak verzorgt de laatste keynote op onze internationale PThU-conferentie over het goede leven in tijden van crisis. Dr. Boesak is geestelijke, politicus en anti-apartheidsactivist uit Zuid-Afrika. Hij is gepromoveerd aan de Theologische Universiteit in Kampen (1976) en was voorzitter van de World Alliance of Reformed Churches van 1982-1991. Dr. Boesak is een bekroonde auteur van 22 boeken. Zijn nieuwste boek is Children of the Waters of Meribah: Black Liberation Theology, the Miriamic Tradition, and the Challenges of 21st Century Empire (2019). De keynote is live te bekijken via YouTube.

Abstract

"De Bekentenis van Belhar werd voor het eerst opgesteld, besproken en aangenomen door de synode van de Nederlands Hervormde Zendingskerk in 1982. Na het maken van de vereiste rondes in pastorieën en gemeenten, werd het formeel aanvaard en de vierde standaard van geloof op de synode van 1986. Voor de doeleinden van dit artikel zal ik 1982 als conceptiejaar voor Belhar nemen. Hier zal ik Belhar lezen als een uitdrukking van geloof in de hoop op een goed leven temidden van rampen en crises. Ten eerste de vraag: wat is er gebeurd tussen 1982 en 1986? Hoe heeft de bekentenis die turbulente jaren overleefd? Was er enig teken van 'het goede leven' dat Belhar verkondigt als de hoop van kerk en mensheid in die tijden van chaos en rampspoed? Nu, veertig jaar later, stelt deze bijdrage de vraag: wat betekent Belhar na veertig jaar, zijn de brandende vragen van geloof en leven, van ethiek en handelen, van liefde, solidariteit en verzoening nu nog actueel?

Zijn de 'pijlers' van Belhar - de heerschappij van Jezus Christus, verzoening, gerechtigheid en eenheid, van belang in Zuid-Afrika en de wereld van vandaag? Maken ze enig verschil als het lijkt alsof elk principe van Belhar onder zware druk staat, zo niet een open aanval? Hoe zou Belhar de vraag beantwoorden van 'het goede leven' in een wereld die onder dieven is gevallen (Johannes 10), een 'schandalige wereld' (Accra Confession)? Kan Belhar relevantie claimen voor de mensheid die worstelt om het geloof te begrijpen in een wereld die 'geschud wordt door dodelijke stuiptrekkingen' (Gollwitzer)? De krachten van de imperiale macht waarmee mensen tegenwoordig moeten strijden, zijn krachten van geweld en vernietiging. Onze wereld wordt geregeerd door systemen van geweld, onrecht en systemen van verhulling van geweld en onrecht.

Terwijl christenen worden geroepen, zoals Bonhoeffer het uitdrukte, om niet 'met het hoofd in de wolken' te leven, niet tevreden te zijn met een onrechtvaardige wereld, te bewijzen dat ons geloof geen opium is, maar dat ons protest 'koppig' moet zijn en 'doelgericht', onze strijd is tegen wat ik 'de politiek van gefabriceerde tevredenheid' ben gaan noemen. Dus hoe strijden we voor ‘het goede leven’ tegen deze formidabele krachten? Voor sommige antwoorden zal ik me wenden tot de Belhar-bekentenis."

Bekijk keynote

De keynote is hier vanaf 14.30 uur te bekijken. Klik op de afspeelknop om de video te starten.

Keynote Allan Boesak: Belhar at forty, between the politics of manufactured contentment and the hope of life abundant

Cookies

We vinden het belangrijk om je daar goed over te informeren. Cookies helpen ons je ervaring op onze website te verbeteren. Functionele cookies dragen bij aan een soepel draaiende website. Analytische cookies bieden ons inzicht in hoe gebruikers de website gebruiken. Met marketing-cookies kunnen we je op basis van je websitebezoek gepersonaliseerde inhoud bieden.