Naar hoofdinhoud

Hoogleraar Mirella Klomp: “God is dol op materie” 

3 november 2025

Prof. dr. Mirella Klomp sprak op vrijdag 31 oktober haar inaugurele rede uit, waarmee ze de leerstoel Praktische Theologie: Worship and Formation aanvaardde. Zij heeft in haar functie van Theoloog der Nederlanden afgelopen jaar Nederland rondgereisd en met mensen gesproken, op zoek naar het collectieve verhaal over grond. In het verlengde van onze verhalen over de grond, vroeg zij zich af hoe het ervoor staat met ons contact met ‘het stoffelijke’. Wat geloven we eigenlijk over de materiële werkelijkheid, in de kerk en de bredere samenleving? En wat betekent dit voor de taak van de praktische theologie in onderwijs en onderzoek?

Foto: © Sandra Haverman

Oratie

In haar oratie Stof tot nadenken. Geloof in de materiële werkelijkheid en de taak van de praktische theologie legde Klomp bloot hoe het geestelijke – in de vorm van ideologieën, narratieven en (geloofs)overtuigingen – steeds meer lijkt te zijn gaan heersen over het materiële; vaak met schade aan materie tot gevolg. 

God houdt van grondstof 

Aan de hand van twee Bijbelteksten liet Klomp zien dat de verhalen over de God die zelf mens wordt en de mens die van grond gemaakt is, ook betekenen dat de christelijke God zich laat vinden in materie. In haar oratie betoogde zij dit niet alleen, het klonk ook in poëtische en muzikale vorm: de compositie Grondstof waarvoor ze als Theoloog der Nederlanden een opdracht verstrekte en die tijdens haar oratie werd uitgevoerd, stelde God voor als wisselwoning, als alginaatpleister, als mijnopzichter en als bietenplak. “We kunnen het Woord van God niet diep genoeg in de materie trekken”, zegt zij daarover, “dus materie verdient vanuit christelijk perspectief meer goede aandacht.” 

Bijzondere locatie 

De oratie vond plaats in het glazen kassencomplex Noordertuin in Utrecht. De locatie was een speelse verwijzing naar het paradijs: de tuin van Eden waarover wordt verteld dat de eerste mensen, Adam en Eva, er leefden nadat ze zelf uit grond geschapen waren. Zo vormde Noordertuin een verrassend decor voor deze muzikale en theologische verkenning.