Home/Nascholing/Cursusaanbod 2020-2021/Omgang met de bijbel: contextueel bijbellezen en bibliodrama - D202115
Cursuscode:
D202115
ECTS:
2
Docenten:
Prof. dr. Klaas Spronk, prof. dr. Annette Merz
Kosten:
€ 600,-
Max aantal deelnemers:
20
Onderzoeksgroep:
Sources
Wanneer
17 & 18 mei 2021
Deadline inschrijving:
17 mrt 2021

Omgang met de bijbel: contextueel bijbellezen en bibliodrama

Beschrijving en werkwijze:

In deze tweedaagse cursus staat de rol van de bijbel voor de spiritualiteit van de predikant centraal. De docenten introduceren twee methodes van omgaan met de bijbel, die tot doel hebben dat er een intense verbinding tussen de bijbeltekst en het persoonlijke leven tot stand komt. Deze methodes, contextueel bijbellezen en bibliodrama, worden in het veld van wetenschappelijke methoden gepositioneerd. Vervolgens worden deze methodes aan de hand van drie bijbelteksten samen beoefend. Thema van de gekozen teksten uit het Oude en Nieuwe Testament is voeding door God/Christus, waarbij lichamelijke en spirituele voeding geen tegenstellingen zijn, maar in het verlengde van elkaar liggen.


  • + Doelstelling

    De bijbel als bron van persoonlijke en spirituele groei ontdekken door twee methodes van omgang met de bijbel te leren kennen en te beoefenen: contextueel bijbellezen en bibliodrama.

  • + Competenties

    Hermeneutische competentie, reflectie op de eigen spirituele ontwikkeling en de rol van de bijbel hierin.

  • + Doelgroep

    Predikanten die twee methodes om de bijbel te lezen en in de praktijk te brengen (contextueel bijbellezen en bibliodrama) nader willen leren kennen (door informatie, beoefening en reflectie) met een extra focus op de bevordering van persoonlijke en spirituele groei die deze methodes bevorderen.

  • + Studiepunten

    2 ECTS

  • + Literatuur

    • H. Andriessen & N. Derksen, Bibliodrama en pastoraat, Den Haag: Voorhoeve 1985.

    • H. Andriessen & N. Derksen & M. Nolet, Is Hij nu in ons midden of niet? Ervaringen met bibliodrama, Kampen: Kok 1995.

    • B. van den Berg & T. van Leeuwen, Spelend verstaan. Bibliodrama als weg naar levensoriëntatie, Handelingen 42 (2015/3) 3-8.

    • J. Habets & H. Gloudemans (red.), De voedselparadox. Over grootschalige honger in een wereld die (meer dan) genoeg voedsel produceert, Stichting wereddelen, Tilburg 2013.

    • H. Langer, Vielleicht sogar Wunder. Heilungsgeschichten im Bibliodrama, Hamburg 2001.

    • W. M. Speelman, Juist in het doen is het woord nabij, Handelingen 42 (2015/3) 53-60.

    • K. Spronk & P.-B. Smit, Contextueel bijbellezen, Schrift 285 (februari 2017) 51-58.

    • T. Tromp, Een nieuwe versie van jezelf uitproberen op een bijbels podium, Handelingen 42 (2015/3) 43-51.

    • H. de Wit, Putten uit de bron. Een Bijbelverhaal intercultureel gelezen, Zoetermeer 2004.

  • + Toetsing

    Deelnemers sturen na afloop een persoonlijke verwerking van de opgedane inzichten, al dan niet toegepast op de eigen pastorale praktijk (preek, meditatie, workshop, essay met korte methodische reflectie op naar de docenten.

  • + Verwante cursus